woensdag 29 april 2015

Fitspiration vs. Thinspiration

Fitspiration en thinspiration. Hoewel de termen verwant lijken te zijn, behoren toe ze toe aan twee totaal verschillende levensstijlen. Ik ben met beide in aanraking gekomen in mijn eigen proces naar een gezonde levenswijze. Om beide termen is veel te doen. Thinspiration bestaat al heel lang, maar vooral fitspiration kom je tegenwoordig overal op internet tegen. Zelf plaats ik regelmatig foto's op instagram met de hashtag #fitspiration.

Even in het kort wat deze begrippen inhouden: thinspiration in eigenlijk letterlijk inspiratie om naar te kijken als je wilt afvallen (tot aan het extreme toe). Je hoeft maar ''thinspiration'' of ''thinspo'' in te typen op googlen en de foto's van (té) dunne meisjes verschijnen op je beeldscherm. Hieronder een paar voorbeelden. Ik heb expres niet al te schokkende foto's genomen, maar die zijn er wel in overvloed.
























Fitspiration is ook een vorm van inspiratie, maar deze is gericht op het fit worden. Een aantal voorbeelden: 



Voordat ik mijn mening geef over deze twee fenomenen, wil ik eerst zeggen dat ik niemand veroordeel. Mijn mening en ideaal zijn persoonlijk en daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik vind het belangrijk om over dit onderwerp een artikel te schrijven, omdat ik zelf veel moeite heb gehad met mijn zelfbeeld en de acceptatie van mijn lichaam en ik mensen in mijn omgeving hier ook mee (heb) zie(n) vechten.

Toen ik uit mijn depressie kwam en het met kleine stapjes steeds beter met me ging, kreeg ik meer oog voor andere dingen. Ik had heel lang in een soort overlevingsstand gestaan en was totaal niet bezig met dingen als mijn gewicht. Ik weet nog dat ik op een dag in de spiegel keek en me besefte dat mijn lichaam er anders uit was gaan zien gedurende mijn depressie. Toen ik op de basisschool zat, sportte ik dagelijks. Ik heb van mijn vierde tot mijn twaalfde intensief geturnd. Ik heb altijd een atletische bouw gehad en was eraan gewend om een lichaam te hebben dat in vorm is. Toen ik op mijn twaalfde (in de brugklas) in een moeilijke periode terecht kwam,  ben ik gestopt met sporten. Ik denk dat ik 14 was (eind tweede klas) toen ik me begon te ergeren aan het feit dat ik vet zag op mijn buik. Ik was echt niet dik, maar zo ervoer ik het wel. Ik stond weer ietsje steviger in  mijn schoenen, dus ik durfde het aan om samen met mijn beste vriendin voor de eerste keer de sportschool te betreden met het plan wat af te vallen.

Een jaar later, toen ik in de derde klas zat, was mijn lichaam al lang weer prima in vorm. Toch bleef het idee dat ik ''dik'' was in mijn hoofd hangen. Ik wilde verder afvallen, dus begon steeds minder te eten en meer te trainen. Ik kwam via het internet in aanraking met thinspiration en nam het als voorbeeld, ondanks het feit dat vele afbeeldingen schokkend zijn en super ongezonde en zieke meisjes vertonen.

Het hele proces ging niet van de ene op de andere dag, maar heel geleidelijk. Ik denk dat mijn dieptepunt de winter van 2013/2014 was. Ik weet nog dat ik constant klaagde dat ik het koud had. Inmiddels hadden mensen in mijn omgeving ook wel door dat ik aan het doorslaan was. Mijn ouders en beste vriendin maakte zich zorgen om me. Ook vroeg een trainer op de sportschool regelmatig of ik wel goed gegeten had en benadrukte hij hoe belangrijk het was dat ik mijn lichaam goed bleef voeden. Ik vond het maar onzin. Ik zou écht niet doorslaan en ''wist waar ik mee bezig was''. Ondertussen kon ik m'n ribben zowat tellen, maar dat viel toch niemand op met dikke truien aan.

Dit was ook de winter dat mijn school meedeed aan het programma Over de Streep en zij me volgden en interviewden werd over mijn depressie. Hoewel ik trots was dat ik dat overwonnen had, was ik eigenlijk bezig een nieuw probleem te ontwikkelen. Toen ik steeds vaker eetbuien begon te krijgen doordat ik constant honger leed, begon ik in te zien dat dit zo niet langer door kon gaan. Ik had nota bene twee meisjes in mijn klas die eetstoornissen hadden (gehad), dus ik wist heel goed hoe heftig dat kan zijn. Door Over de Streep besefte ik dat ik boven al het andere wilde voorkomen dat ik nog eens in de put zou belanden. Er ging een knop om. Ook dit ging niet van de ene op de andere dag, maar ik besloot te stoppen met afvallen en te voorkomen dat ik echt een eetstoornis zou krijgen.

Challenge Day

Opnames van Over de Streep
Zoals ik al eens eerder geschreven heb, ben ik deze zomer een nieuwe weg in geslagen. Mijn doelen zijn veranderd en ik wil nu vooral fit zijn, lekker in mijn vel zitten en gelukkig zijn. Fitness en de hele levensstijl die hierbij hoort past bij me. Ik heb mezelf hervonden. Fitspiration is hier een onderdeel van. Als ik het even moeilijk heb om welke redenen dan ook, helpen de positieve quotes en afbeeldingen me. Nu weet ik dat mensen van deze afbeeldingen ook juist onzeker kunnen worden, omdat ze vaak een ideaalbeeld verkondigen. Ik volg echter alleen accounts die benadrukken dat het om het proces gaat en dat de resultaten vanzelf komen. Ook zie ik regelmatig teksten en afbeeldingen langs komen waarin wordt gezegd dat alle lichaamstypen en -vormen prima zijn en dat het belangrijk is om onvoorwaardelijk van jezelf te houden. Deze hele mindset spreekt
me ontzettend aan. Dit is ook de reden dat fitness en alles erom heen zo belangrijk voor me is. Het is meer dan een hobby, het is verweven met mijn leven.
Wat ik met dit artikel duidelijk wil maken, is dat jezelf uithongeren nooit de weg tot geluk is. Net als dat streven naar een ''perfect'' lichaam je niet gelukkig gaat maken. Als je niet lekker in je vel zit, kan ik je aanbevelen niet impulsief de beslissing te nemen om te gaan afvallen. Verstandiger is het om een leefstijl te ontwikkelen die gezond is en waarin je respectvol omgaat met je lichaam. Hierdoor zul je je automatisch energieker voelen en dat is ontzettend motiverend. Die (eventuele) overtollige kilo's gaan er dan vanzelf af.

Je mag best werken aan een betere versie van jezelf, dat doe ik zelf immers ook, maar vergeet niet te genieten van het proces. En neem alsjeblieft geen graadmagere meiden als voorbeeld, want je gezondheid is het belangrijkste. Bovendien: dun zijn of afgetraind zijn, zijn twee totáál verschillende dingen. Kijk maar: 





Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar ik vind de twee bovenste foto's nogal creepy, terwijl ik de onderste twee heel mooi vind! 

2 opmerkingen: