zaterdag 25 april 2015

Spring Break


De kersenboom in de tuin staat al weer vol in bloei. Lente! Al was het weer vandaag helemaal niks. Toch was mijn eerste vakantiedagje leuk, want ik heb weer eens een dag met mijn moeder doorgebracht. Een dagje shoppen, daar waren we beide wel aan toe. En als kers op de taart kreeg ik dit supermooie jurkje van haar.


Ik heb expres nog maar weinig dingen gepland deze vakantie, want ik moet voornamelijk uitrusten. Twee en een halve week geleden zat in midden in mijn toetsweek en is het helemaal mis gegaan met me. Ik hield totaal geen rekening met het feit dat ik pfeiffer heb en wilde gewoon alle toetsen maken, met als gevolg dat ik de derde dag van de toetsweek instortte. Ik heb de laatste drie toetsen niet meer kunnen maken en heb, godzijdank, met veel moeite en pijn wel mee kunnen doen aan de eindvoorstelling van drama.

Daarna heb ik een hele week de tijd genomen om uit te rusten. Even geen schoolshizzle aan mijn hoofd en ook even niet trainen...Ik was gewoon helemaal op.

Afgelopen week heb ik de draad weer opgepakt. Ik heb nu een afspraak op school dat ik geen hele dagen naar school hoef. Ik mag zelf bekijken welke lessen prioriteit hebben en welke niet. Dit is een uitdaging, want prioriteiten stellen is niet mijn sterkste punt. Na de vakantie haal ik de gemiste toetsen in, dus ik heb ruim voldoende tijd om te leren, zonder mezelf te overbelasten.

Ook heb ik het sporten weer opgepakt, maar niet als vanouds. Mijn klachten zijn heviger geworden, wat denk ik betekend dat ik nu in het middenstadium zit. Toen ik de diagnose kreeg zat ik nog in het voorstadium. Hopelijk kom ik met veel rust snel in het eindstadium terecht.

Ontbijtje van vanochtend :)
Om toch te kunnen trainen, heb ik even overlegt op de sportschool en zijn mijn 2 schema's in 3 schema's opgedeeld op basis van de verschillende spiergroepen. Zo duren mijn trainingen minder lang en dat scheelt veel energie. Eigenlijk ben ik al toe aan een nieuw schema, maar dit werd me afgeraden door de persoon die mijn schema's maakt en me helpt met nieuwe oefeningen enz. (ik noem hem voor het gemak maar even m'n ''trainer'', maar ik heb geen personal trainer hoor!). Hij zei dat het me nog meer energie gaat kosten als ik nu aan een nieuw schema begin, aangezien mijn lichaam dan weer moet wennen aan nieuwe oefeningen. Als ik me over iets van twee weken wat energieker voel, dan maakt hij alsnog een nieuw schema.

In de toetsweek en de week erna was ik voor mijn gevoel alle controle over mijn leven kwijt. Het is ontzettend frustrerend om de motivatie te hebben voor van alles en nog wat, maar je lichaam dit simpelweg niet toelaat. Ik heb heel wat momenten gehad waarop ik in tranen uitbrak. Zelfs op school, toen ik aan mijn dramaklas moest vertellen dat ik niet zeker wist of ik mee zou kunnen doen aan de voorstelling. Gelukkig reageerde iedereen heel lief en begripvol, inclusief mijn docente. Ook mijn vader heeft me erg gesteund en me meerdere malen weten te kalmeren en troosten, waar ik hem heel dankbaar voor ben.

Ik heb nu weer wat controle terug, mede dankzij mezelf, aangezien ik eindelijk naar mijn lichaam luister en maatregelen heb genomen om mezelf te ontlasten. Dat is niet leuk, maar wel beter. En verstandig, want des te sneller ben ik weer beter.

Fijne vakantie!

-

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen