zaterdag 5 december 2015

Personal update: mijn vervolgtraject

Afgelopen week waren er tafeltjesavonden op mijn school, wat inhoudt dat je je kan inschrijven voor een gesprek met één of meerdere docenten samen met (één van) je ouders. Aangezien mijn cijfers van de eerste toetsweek van dit jaar goed zijn uitgevallen, ging ik alleen op gesprek bij mijn mentrix/aardrijkskundedocente/decaan. De eerste conclusie was snel getrokken. Mijn mentrix formuleerde het als volgt: 'Zeg het maar gewoon Tessa, je bent de middelbare school helemaal zat.' BAM, een schot in de roos. Al was ik me hier al langer bewust van.

Niet gek dus dat het onderwerp al snel op mijn vervolgtraject viel. Ik vertelde haar over de meeloopdag waar ik de week ervoor geweest was. Anderhalve week geleden liep ik een dagje rond op de campus van de Tilburg University, bij de studie Organisatiewetenschappen.












Ik vertelde mijn mentrix hoe goed deze dag me bevallen was, dat ik denk dat deze studie goed bij me past en dat de banengarantie erg hoog ligt. Maar ook dat ik nu twijfel, aangezien de studie Maatschappij en Gezondheid me ook erg interessant lijkt. Toen ik uitgepraat was gaf mijn mentrix me terug dat ik aan het stralen was vanaf het moment dat ik begon over de meeloopdag. Op dat moment besefte ik pas dat ik al een minuut lang met een big smile op zijn gezicht zat te vertellen. We besloten het gesprek met een laatste conclusie: beide studies zijn een goede optie en kunnen mij het werk opleveren dat ik graag wil gaan doen, alleen vanuit een andere invalshoek.

Een tijdje geleden zat ik met mezelf in de knoop, omdat ik te weinig tijd overhield voor de dingen die mij interesseren. Hier schreef ik toen de blog 'Keuzes' over. Naar aanleiding van dit dilemma en mijn weerstand tegen school, had ik een tijdje geleden een gesprek met Ria, een goede vriendin/collega  van mijn vader. Ze doet zelf coachingswerk en wilde me helpen om wat dingen duidelijk te krijgen voor mezelf. Uit dat gesprek kwam heel duidelijk dat, los van welke studie ik ga doen, ik uiteindelijk in een een coachende-/managementfunctie wil belanden.




Zoals iedereen die mij enigssinds kent en/of mijn blog al een tijdje volgt weet, is sporten een van mijn passies. Het is ook door deze passie dat ik geïnteresseerd raakte in de studie Gezondheid en Maatschappij. Niet dat deze studie erg op sport gericht is, maar wel op de sociale kant van de gezondheid. Mijn passie voor sport betreft meer dan enkel het trainen zelf. Ook de levenstijl zoals die tegenwoordig vaak gepromoot wordt door  zogenaamde 'fitgirls' en uhmm... fitboys? Dat is geen term hè, gek eigenlijk, dat er niet eenzelfde term in voor jongens die aan krachttraining doen.
Anyway, die levensstijl en de bijbehorende voeding/mindset spreekt me aan.


Het is niet dat ik deze passie verloren ben, maar sport staat wel op een lager pitje. Simpelweg omdat er andere dingen zijn die tijd vergen en ik hard mijn best doe om meer balans te krijgen in mijn leven. Bovendien is zes dagen per week trainen misschien ietwat veel. Waar is naartoe wil: ik weet al jaren lang dat ik iets met het coachen/aansturen van mensen wil gaan doen. Eerst leidde dit verlangen tot een vastbeslotenheid om later Psychologie te gaan studeren. Vervolgens werd Psychologie vervangen door Maatschappij en Gezondheid.

Terwijl ik dit zit te typen realiseer ik me dat beide studies een reflectie zijn van de omstandigheden in mijn leven in beide perioden. Toen ik graag Psychologie wilde gaan studeren, kwam ik zelf net uit een moeilijke periode en wilde ik er mijn werk van maken om andere in soortgelijke situaties te begeleiden. Toen ik een passie ontwikkelde voor sport, voeding en gezondheid verschoof het zwaartepunt hierheen en dacht ik eraan Maatschappij en Gezondheid te gaan studeren.

Als ik deze momentgebonden interesses/fases wegdenk, blijven mijn basiskwaliteiten en interesses over. En deze leiden me terug naar hetgeen dat Ria en mijn mentrix eerder al constateerden: ik zou goed functioneren in een managing-/coachingsbaan. Laat Organisatiewetenschappen mensen hier nu exact tot opleiden. In deze studie leer je over relaties binnen organisaties (organisatiepsychologie) en over realties tussen tussen organisaties (organisatiesociologie). Ik vind zowel pshychologie als sociologie ontzettend interessante vakgebieden.

Zoals jullie misschien al merken neig ik op dit moment dus meer naar Organisatiewetenschappen. Zeker weten doe ik het nog niet, maar er is zeker een kans dat ik volgend jaar dagelijks op de campus van Tilburg rondwandel.

Genoeg serious business voor vandaag. Balance is key in life, right?! Dus ik ga me even klaar maken om de deur uit te gaan voor een gezellig avondje. Fijne avond mensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten