dinsdag 16 februari 2016

Wat je moet weten over de 'outgoing introvert'

Ik ben fan van Tumblr. Enige tijd geleden kwam ik een bericht tegen genaamd 'Things You Need to Know About the Outgoing Introvert'. Wat een goed stuk! Ik herkende me in veel van de genoemde punten. Het leek me tof om de tekst met jullie te delen, dus heb ik hem vertaald. Ik heb wel enkele aanpassingen gemaakt om hem me meer eigen te maken. Het is dus geen letterlijke vertaling. Helaas weet ik niet meer welk account het oorspronkelijke stuk plaatste, maar bij deze: de credits zijn niet voor mij.



Dus bij deze 8 dingen die handig zijn om te weten als je met 'outgoing introverts' omgaat of er zelf eentje bent (zelfkennis is immers ook niet onbelangrijk). Ik wil er overigens nog wel bij zeggen dat ik niet zo'n fan ben van het plaatsen van mensen in een hokje. Juist daarom sprak dit stuk me aan. Het laat namelijk zien dat niet iedereen te bestempelen is als 'introvert' of 'extravert'. Ook voor deze karakteromschrijving geldt dat hij niet zwart wit is. Het kan best zijn dat je een aantal dingen wel herkent en andere weer niet.

De 8 punten bestaan telkens uit een uitspraak en een toelichting. Bij elk punt geef ik kort weer hoe ik me hier in herken. Ik heb overigens nagedacht over een goede vertaling van 'outgoing introvert', maar niks lijkt de lading helemaal te dekken, dus houd ik de Engelse term aan.

1) Als we je weer zien na een lange dag kunnen we geïrriteerd zijn en geen zin hebben om te praten.
Dit heeft niets met jou te maken. Outgoing introverts, die overigens in de kern voornamelijk introvert zijn, moeten zich vaak weer even opladen na sociale bezigheden. Na een lange dag contact met anderen te hebben gehad is onze ''sociale batterij'' leeg en moeten we even herstellen en opladen, doorgaans alleen.

Hier herken ik me heel sterk in. Als ik terug kom van een lange schooldag en mijn vader vraagt hoe mijn dag was of vertelt zelf iets over zijn dag, moet ik vaak moeite doen om hem niet af te kappen of geïrriteerd te reageren. Niet omdat ik zijn verhaal niet wil horen of omdat hij me irriteert, maar omdat ik even ruimte voor mezelf nodig heb.


2) We zijn charmante wezens die druk kunnen zijn met participeren, maar...
het zal je verassen hoeveel we eigenlijk in onze hoofd leven. Mensen zien ons vaak ten onterechte aan voor extraverte mensen, maar we zijn te introspectief en overdenken dingen te veel om er een te zijn.


Ik kan me soms verliezen in het participeren. Dat heeft wat toelichting nodig: wanneer ik me op mijn gemak voel ben ik best wel spontaan. Sterker nog, in de kern ben ik best wel een flapuit en heel open. Bovendien kan ik soms at random een impulsieve beslissing nemen. Hierin lijkt ik op een extravert, maar in werkelijkheid ligt dit anders. Want wat de wereld om me heen niet kan zien is wat er op een later moment in mijn hoofd gebeurt. Soms vraag ik me af of ik bepaalde dingen wel had moeten zeggen of doen. Wanneer ik me niet op mijn gemak voel, speelt dit denkproces zich af op het moment dat de situatie plaatsvindt en ben ik minder aanwezig.

3) Als we je leuk vinden, vinden we je ook echt leuk.
We verspillen onze tijd niet met mensen waar we  niet helemaal gek op zijn. Als we er mee instemmen om op een date te gaan, vinden we je ook echt leuk. Zie het als een groot compliment.

Ik kan niet anders dan hiermee instemmen. Voor mij is het alles of niets.


4) We hebben momenten dat we raar zijn met onze telefoon.
Sommige dagen  kunnen we urenlang appen of bellen, maar op andere momenten zijn we niet zo goed in reageren op berichtjes en in  praten aan de telefoon. Neem het niet persoonlijk -we screenen onze binnenkomende oproepen, zelfs die van onze beste vrienden. Outgoing introverts haten hun telefoon soms, want een mobieltje kan ons afleiden van onze diepe focus (en we zijn ons bijna altijd ergens diep op aan het focussen). Onze geest verandert niet makkelijk van richting. Luisteren naar het een en het ander zien kan al een boel zintuiglijke input zijn bovenop alles dat al in ons hoofd omgaat.

Ik herken me hier gedeeltelijk in. Ik reageer wel altijd op berichtjes zodra ik ze lees en neem mijn telefoon op als iemand me belt, maar dit betekent niet dat ik hier altijd zin in heb. Ik doe het meer omdat ik het zelf ook vervelend vind als mensen mijn berichtjes lezen, maar niet reageren. Wel kies ik er bewust voor om mijn telefoon af en toe weg te leggen. Ook neem ik geen internetabonnement voor mijn mobiel. Als ik niet thuis, op school of ergens anders ben waar ik wifi heb, heb ik een onderbreking van mijn telefoon als stoorfactor. Zo vind ik het heerlijk om even niet bereikbaar te zijn als ik ga trainen. Zo kan ik me volledig focussen om mijn training en mijn hoofd leegmaken.

5) Maar maak je geen zorgen, face-to-face zullen we uren naar je luisteren.
We hebben de eigenschappen van introverts, dus we zijn goede luisteraars. We voelen altijd van  nature aan hoe je je voelt, dus we zullen in staat zijn door de façade te prikken die je ophoudt en je in het diepste van je gevoelens laten duiken.

Ook dit punt gaat voor mij maar gedeeltelijk op. Ik kan een goede luisteraar zijn, maar
enkel wanneer ik het idee heb dat het ergens over gaat. Ik verlies snel mijn concentratie als ik het idee heb dat ik aan het luisteren ben naar een verhaal zonder clue of betekenis. Om die reden zal ik inderdaad proberen om de juiste vragen te stellen zodat er echt contact ontstaat.


6) Ons energielevel hangt af van onze omgeving
We raken snel verveeld. Als we goed matchen met de vibe van de mensen om ons heen, kunnen we energie halen uit menselijke interactie. Maar wanneer dit niet het geval is, neigen we introspectief te worden en ons terug te trekken in onszelf. We matchen of we matchen niet. We zijn selectief sociaal. Het is niet dat we de mensen dan niet leuk vinden -het is eigenlijk het tegenovergestelde. We houden niet van barrières die bijvoorbeeld gecreëerd worden tussen mensen door 'small talk'. Deze barrières proberen we ten alle tijden te voorkomen.

Dit heeft te voor mij te maken met hetgeen dat ik hier boven noemde. Als ik op een feestje ben of met iemand praat wil ik het gevoel hebben dat ik echt in contact ben. Ik ben niet iemand die voldoening kan halen uit 'smal talk'. Wanneer ik de groepsdynamiek aangenaam vind en de sfeer open is, kan ik hier veel energie en plezier uit putten.


7) Je zult misschien denken dat we flirterig zijn tegen iedereen. 
Dit is het ding: als we onvermijdelijk in contact moeten zijn met iemand, zorgen we ervoor dat het lijkt alsof er niets is dat we liever doen. Dit komt doordat we erg sensitief zijn. We zullen ons best  doen om de ander zich gelukkig en op zijn gemak te laten voelen. We zijn zowel intuïtief als spontaan.

Mja, ook dit herken ik enigszins. En dit is iets wat soms voor ietwat awkward situaties kan zorgen.

Herkennen jullie je ergens in?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten