maandag 20 maart 2017

Op zoek naar...de vonk die overslaat #1

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-

Waar houden al de prinsen zich schuil?


Goed, daten dus. Laten we beginnen bij de eerste stap: het leren kennen van iemand die de moeite waard is -of in ieder geval lijkt te zijn- om het tot een eerste date te laten komen. Waar ontmoet je die? Het zou natuurlijk kunnen gebeuren dat je die in de supermarkt (letterlijk) tegen het lijf loopt waardoor jij je boodschappen uit je handen laten vallen en hij je dan helpt ze weer van de grond te rapen waarbij hij ''per ongeluk'' je hand aan raakt en BAM: de vonk slaat over.

Ja...dat zou kunnen, maar ik geef het een kleine kans. Waarschijnlijker is het dat je iemand leert kennen via je studie of werk. Of via vrienden. Nu ben ik in de eerste klas blijven zitten, dus was ik minstens een jaar ouder dan al mijn klasgenoten. Waarbij nog eens komt dat ik sowieso op oudere jongens/mannen val -daarover in een latere blog (veel) meer- dus toen ik eenmaal op de bovenbouw zat en begon met daten liep er daar niemand rond die ook maar enigszins mijn interesse wekte.

Skaterboy

Ik moet wel bekennen dat mijn eerste ''crush'' bij mij op de middelbare school zat. Op de onderbouw zat hij bij mijn broer in de klas. Toen hij voor het eerst bij ons thuis kwam, zat ik nog op de basisschool. Ik viel als een blok voor de knappe skaterboy met zijn zwarte haar dat net iets te lang was en over zijn prachtige donkerbruine ogen heen viel. Waarna ik niet meer uit zijn buurt was weg te slaan, tot grote ergernis van mijn broer. Wat het alleen nog maar erger maakte was dat de desbetreffende jongen een enorme flirt was en mij stiekem ook wel grappig vond.

Om het plaatje af te maken voor jullie:
deze jongen komt in de buurt van skaterboy
Ik kan me nog herinneren hoe ik mijn broers kamer binnen sneakte, terwijl de jongens zaten te gamen. Blijkbaar was zijn aanwezigheid in dezelfde kamer al genoeg voor me, want daar stond ik dan tevreden mee te kijken. Tot ik niet meer alert genoeg was en waarschijnlijk net iets te luidruchtig zuchtte in aanbidding, waardoor skaterboys' aandacht werd gewekt. Hij keek langzaam over zijn schouder en zag me daar staan. In een flits dacht ik dat hij me zou verraden, maar in plaats daarvan bracht hij zijn vinger naar zijn lippen en maakte het ''ssssst'' teken. Vervolgens draaide hij zich weer om en gamede verder. Toen was ik al in de zevende hemel. Laat staan toen mijn broer zich van zijn stoel liet zakken en zich op één centimeter afstand van mijn gezicht omdraaide. ''Tessa, ren!'', riep skaterboy, die zich op mijn broer wierp met als doel mij de klap te besparen ik ongetwijfeld gekregen had. En nog wel verdiende ook. Ja, dat was het begin van mijn eerste kinderlijke verliefdheid.

Awkward

Even terugkomend op het eigenlijke onderwerp van deze blog: ik denk dat het leren kennen van iemand op de natuurlijke manier, dus in het dagelijks leven, in ieder geval de leukste manier is. Het is een stuk ongedwongener en spontaner wanneer jullie eerste ontmoeting zich niet afspeelt in een datesetting. Het nadeel is wel dat wanneer het niks wordt de kans groot is dat je deze persoon blijft tegenkomen. Zeker als het om een collega of klasgenoot gaat. Nu ben ik zelf ooit door een vriendin gekoppeld aan een vriend van haar vriend. Dat was een succes van welbeschouwd één avondje stappen, waarna het nu toch enigszins ongemakkelijk is wanneer we beiden hebben afgesproken met het bevriende koppel. Niet eens zozeer omdat een van ons het ongemakkelijk vindt, maar vooral doordat er wat misverstanden ontstaan zijn rondom het hele gebeuren.

Voorselectie

Afin, twee iets minder spontane manieren om tot een ontmoeting te komen met mogelijk datingmateriaal is het stappen óf het swipen op Tinder of een dergelijke app. Laten we eerst ingaan op het uitgaan. Je kent vast het moment dat je lekker staat te dansen met je vriendinnen met al wat drankjes achter de kiezen en de ene na de andere jongen komt zich voorstellen. Oké, sommigen van hen zijn gewoon écht creeps, dus ben je je vriendinnen dankbaar dat ze je snel meetrekken ergens anders heen. Maar er is altijd wel die ene gast waarvan je denkt: ''JA, jij bent leuk.'' Dus je hebt een leuke avond en wisselt nummers uit. De volgende ochtend wordt je wakker en bekijk je zijn profielfoto en denkt: Wat vond ik ook al weer precies zo leuk aan deze dude? Dat was duidelijk de drank die sprak. Gelukkig ben ik verstandig genoeg om nooit te hebben hoeven meemaken dat ik 's ochtends wakker werd, naast me keek en datzelfde dacht. 
En dan is er nog Tinder. En nu kunnen we wel allemaal schijnheilig gaan doen, maar laten we eerlijk zijn: vrijwel elke single heeft deze app op zijn/haar telefoon staan. Veel, en dan vooral wat oudere, mensen denken dat Tinder enkel tot sexdates leidt. Ik ga niet ontkennen dat die verzoeken er tussenzitten, maar er zijn legid genoeg mensen die op zoek zijn naar een leuke date op Tinder. Sterker nog, mijn vader stuurde me laatst dit artikel toe waarin onderzoeksbevindingen over Tinder worden genoemd. Ik quote: ''Kijken we naar de meest gebruikte app, Tinder in dit geval, dan valt op dat onze respondenten niet heel veel sekspartners via deze app ontmoeten. Gemiddeld genomen hebben onze Tinderaars met twee (2,32) medegebruikers seks gehad. Opvallender is dat een aanzienlijk deel (25 procent) van deze vrijpartijen een vaste relatie oplevert.''


De eerste selectie is al gedaan tijdens het swipen. Ik skipp sowieso direct alle mensen die geen beschrijving hebben, want als je het enkel moet hebben van je uiterlijk zijn we snel uitgepraat. Toch ontstaat er uiteindelijk een lijst aan matches, waarvan je met het merendeel geen woord uitwisselt. Tot er met iemand een gesprek op gang komt dat langer stand houdt dan drie zinnen. Je checkt zijn foto's nog eens een keer en wat je ziet bevalt je. Na een tijdje gechat te hebben, besluiten jullie over te gaan op whatsapp, ''omdat dat makkelijker is''. Voor je het weet staat er een date gepland en gaan we over op stap 2: de eerste date. Daarover volgende week meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten