maandag 13 maart 2017

Op zoek naar...de vonk die overslaat #intro

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-

Dubieus vermaak

Mijn vader en ik houden er de aparte hobby op na om mensen en situaties op een karikaturale wijze aan elkaar te beschrijven om vervolgens de hele avond in een deuk te liggen. Nu is het datingterrein een bron voor ontmoetingen met allerlei types, ongemakkelijke situaties en noodgedwongen ontsnappingspogingen. Een populair onderwerp ter bekritisering dus. Oh, wat heb ik gelachen in de tijd dat mijn vader zich had toegelegd op het vinden van een maatje via datingsites. Wanneer hij terugkwam van een date zag ik al aan zijn gezicht dat het niks was, om toch maar poeslief te vragen: ''en hoe was je date pap?'' Of dat hij dan op zijn laptop zat, terwijl ik in de woonkamer rondhing en ik me kapot schrok, omdat hij ineens een kreet slaagde. Dat ik dan geschrokken kwam aanrennen al vragende: ''Wat is er?'' Om erachter te komen dat hij ''schrok'' van een afzichtelijk genomen foto van een of ander mokkel. Niet bepaald netjes, maar desondanks zeer vermakelijk.


Inmiddels heeft mijn vader afscheid genomen van de vele datingsites en heeft zijn zoektocht gestaakt. Hij vind het wel even mooi geweest. Iets waar ik goed in kan komen. Gelukkig hebben we een leuk aandenken: mijn vader ging mij al voor om zijn datingavonturen te beschrijven in een hilarische serie te vinden op zijn site Fox and Friends


Met mijn vaders blogs ter inspiratie ontstond het format waarin ook ik mijn ervaringen op de datingmarkt  - op een ietwat ironische manier - zal beschrijven. Zowel dates zullen omschreven worden als thema's waar ik tegenaanloop als single die de markt aan het verkennen is. Want ja, dat is eigenlijk wat daten is, is het niet?

Natuurlijk allemaal anoniem. Dus stel je leest dit en je hebt in het verleden met mij gedate; maak je geen zorgen. Al kruis ik mijn vingers in de hoop dat geen van mijn dates deze serie ooit aanklikt, want herkennen zullen ze zich vast. Het is overigens totaal niet mijn bedoeling om hen belachelijk te maken. Het draait niet om de personen, meer om de beschrijvingen van -voor waarschijnlijk voor velen van jullie- herkenbare situaties waarin je terechtkomt in de datingwereld.

'Zelfdating'

Wat ik gemerkt heb is dat je jezelf tegen komt tijdens het daten. Dingen waaraan je je aan irriteert bij een ander, eigenschappen of uiterlijkheden waar je op afknapt of je je juist tot aangetrokken voelt zeggen misschien nog wel meer over jezelf dan over de ander. Tijdens het (opnieuw) lezen van de serie Daten voor ouderen stuit ik op een passage die ik hier mooi bij vind aansluiten.

Beter is te ervaren dat je zelf de Liefde bent, die je in de ander zoekt. Dat is een weg die aan iedere vorm van dating voorbijgaat. Het  is ‘zelfdating’ een proces van thuiskomen in Jezelf dat fascinerend en onvoorspelbaar is,  omdat je geheel onbevangen en eerlijk naar jezelf leert kijken. Dan pas kun je ook onbevangen en open de ander tegemoet treden.

En als je de smaak daarvan te pakken hebt is een date die klikt, de kers op de taart. Een taart die ook zonder kers uitstekend zal smaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten