maandag 29 mei 2017

Op zoek naar... de vonk die overslaat #8

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-


Friends or lovers?

Al decennia lang is het een onopgelost vraagstuk en zal dat waarschijnlijk altijd blijven: kun je vrienden zijn met iemand van het andere geslacht? Écht Gewoon Vrienden? Zelf heb ik er mijn vraagtekens bij, hoewel ik altijd roep ''natuurlijk kan dat wel''. Ik wil dat het kan. Een argument voor mijn standpunt is snel gevonden, want heb ik jongensvrienden? Ja, die heb ik. Wat ik er alleen altijd bij ''vergeet'' te melden is dat dat de halve waarheid is.  

Zo ben ik sinds afgelopen winter een vriend rijker. We zien elkaar niet vaak. Ondanks dat en zijn huisvesting aan de andere kant van het land voelt hij als een vriend. Ik weet dat iedere keer wanneer ik hem zie het weer goed voelt. We appen, houden elkaar op de hoogte van de belangrijkste ontwikkelingen en ik kan met een gerust hart bij hem logeren zonder dat er meer gebeurt dan knuffelen. Die zekerheid wordt echter ontleend aan een eerder uitstapje naar ''meer''. Eens, op een dag gevuld met emotie, dankbaarheid, warmte en de opzwepende energie van een naderend feestje liet hij zich in plaats van naast mij, over mij heen vallen. Liet hij in plaats van zijn arm om mijn schouders te leggen, zijn lippen de mijne vinden. Tot ik hem zachtjes wegduwde en zei: ''laten we dit niet doen''. Het gebeurde in een opwelling, had het einde van onze nog-maar-net-begonnen vriendschap kunnen betekenen. In plaats daarvan spraken we het uit. Het grijze gebied van het onbekende daarmee voor altijd verdampt als een vampier die uit nieuwsgierigheid het zonlicht betreedt.


Gestalkt

Helaas kent niet ieder verhaal een gelukkig einde. Tweemaal verloor ik een vriend aan cupido's perikelen. Nooit geschoten is altijd mis, maar liever nooit geschoten dan een enkele treffer. Zo nam ik jaren terug afstand van een vriend, omdat hij het idee ''meer dan vrienden te zijn'' niet los kon laten. Toen ik hem maanden later weer tegen het lijf liep werd onze vriendschap nieuw leven in geblazen. Ik was in de veronderstelling dat alles nu was hoe het moest zijn, tot ik een relatie kreeg. De vriend in kwestie ging door het lint. Blijkbaar was hij al weken aan het plannen hoe hij mij de liefde zou verklaren. Hij dacht alles van mijn relatie te weten. Sterker nog, hij dacht het beter te weten; dat ik niet gelukkig was, mijn vriend niet de juiste en dat het in het honderd zou lopen. Ik was er klaar mee en verbrak het contact, waarna ik maandenlang gestalkt werd. Op alle social media geblokkeerd, inclusief de accounts van zijn vrienden, vond hij een nieuwe manier om me lastig te vallen door bij mijn huis rond te hangen. Aangifte doen begon als een steeds beter idee te klinken, maar dat wilde ik hem niet aandoen. Op een dag barstte de hel los, ditmaal van mijn kant, toen hij me op weg naar het winkelcentrum besloot te vergezellen. Mijn relatie was inmiddels over en hij dacht zich weer een weg mijn leven in te kunnen banen. Verkeerd gedacht. Een tirade midden op straat verder (oh well), vroeg hij me ''rustig te doen''. Waarop ik hem vertelde ik ''rustig zou doen'' als HIJ MIJ nu eindelijk eens met rust wilde laten, en anders... restte er nog maar één optie. De boodschap was duidelijk.


De andere vriend pakte het anders, beter, aan. Desondanks voelde ik me zeer ongemakkelijk toen hij in dronken staat mijn toenmalige vriendje apart nam om hem te vertellen dat hij blij voor ons was. Dat mijn vriend beter voor me was dan dat hij zelf ooit zou zijn. Schuldgevoel overspoelde me. Hij was zeer belangrijk voor me en mijn steun en toeverlaat in de periode dat ik erger dan ooit worstelde met mijn zelfbeeld en eten. Maar het was niet genoeg. Gevoelens kun je helaas niet sturen. Uiteindelijk is onze vriendschap stuk gelopen, omdat ik constant ervoer dat hij, mogelijk onbewust, aan me trok. En als ik ergens niet tegen kan...

Detoxen

Wat ons meteen brengt bij een van mijn grootste angsten; 'een blok aan iemands' been zijn. Ook ik heb het eens meegemaakt, dat ik meer wilde dan mijn vriend in de maak. Ik werd ''gefriendzoned' en er restten me twee opties: de vriendschap op het spel zetten door het uit te spreken óf het loslaten. Daar ook ik niet altijd de dapperste keuze maak, besloot ik voor de detox te gaan. Het voelt oprecht enigszins als afkicken en dat is moeilijk. Toch draag ik liever die last op mijn schouders dan iemand te claimen, een ongewenst aanhangsel te vormen. Aangezien 'cold turkey' in zo'n geval geen optie is, zul je de juiste balans moeten vinden.


Alhoewel, wat vrienden betreft is er een derde optie. Al zou ik deze niet aanraden wanneer je verliefd bent op de desbetreffende vriend(in). Ik heb het over friends with benefits. Een soort overeenkomst om samen op te trekken als vrienden met sex als extraatje. Geen beloften, geen commitment, maar fun en vrijheid. Klinkt mooi, maar werkt dit in de praktijk even goed als op papier? Daarover volgende week meer...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen