maandag 26 juni 2017

Op zoek naar... de vonk die overslaat #10

De serie ''Op zoek naar... de vonk die overslaat'' gaat over de liefde, daten en seks. Mijn ervaringen komen hierin samen met verhalen van anderen en enkele statistieken/onderzoeksuitkomsten. We zullen samen de verschillende stadia van het daten doorlopen. Thema's waar we in de liefde vaak tegenaanlopen worden onder de loep genomen. Kortom: ik deel mijn visie op liefde en daten met jullie op een soms serieuze, soms humoristische wijze. Uiteraard blijft iedereen die een bijdrage heeft  geleverd aan het ontstaan van deze serie (voornamelijk mijn dates) anoniem.  
-elke maandag een nieuwe aflevering-


FINALE


Het is bijna tijd om afscheid te nemen van mijn serie Op zoek naar... de vonk die overslaat. Momenteel lees je de laatste aflevering. Ik hoop dat mijn blogs jullie vermaakt en wat bijgebracht hebben. Zelf ben ik door het schrijven in ieder geval tot nieuwe inzichten gekomen. Herinneringen die ik door de tijd heen verworven heb, lagen in stoffige laatjes te wachten om vergeten te worden. Maar nu ik het een en ander op virtueel papier heb gezet, kan ik er niet meer omheen; ik heb niet altijd de beste keuzes gemaakt in de liefde, maar zo wel een hoop geleerd over mezelf en anderen.

The love doctor

Vrienden en kennissen komen regelmatig naar mij toe voor relatie- of datingadvies. Wat op zich best opvallend is aangezien ik zelf in totaal één relatie van een half jaar heb gehad. Toch schijn ik er een heldere kijk op te hebben en mijn vrienden van goede doch eerlijke adviezen te voorzien. Vooral met één vriendin zijn 'mannen' een populair onderwerp. Toen ik weer eens een epistel aan het typen was op Whatsapp om haar uit de brand te helpen, kwam ik tijdens het nalezen ervan ineens tot de conclusie dat mijn woorden zeer van toepassing waren op mijn eigen situatie. ''Misschien zou ik wat beter moeten luisteren naar mijn eigen adviezen'', stuurde ik achter mijn therapeutische uitspraken aan. Het lijkt er nu dan daadwerkelijk van te komen. Drie weken geleden eindigde ik mijn blog met de volgende woorden: ''Al die afspraken en grenzen meegenomen is een allesomvattende sprookjesrelatie misschien toch minder ingewikkeld.'' En dan nu even het screenshot hieronder lezen.


Als klein meisje had ik een heel duidelijk beeld van wat ik later wilde: een huis op het platteland met mijn man, twee kinderen, een hond en een cabrio voor de deur. Oh, en een zwembad in de tuin. Inmiddels kan die droom niet méér verandert zijn. Alleen die man komt nog voor in het plaatje dat ik nu heb. En eventueel die kinderen. In mijn kinderlijke toekomstdroom was die man mijn prins op het witte paard. We zouden perfect bij elkaar passen. De liefde tussen ons zou voor altijd zijn. Toen ik de volwassenenwereld betrad en besefte dat volwassenen niet de magische, alleswetende wezens waren waar ik ze voor aan zag, was dat nog niet genoeg om mijn kijk op liefde te veranderen. Nee, dat gebeurde pas toen ik oud genoeg was om zelf een kijkje te nemen in de wereld van rozengeur en maneschijn. Ik kwam erachter dat hoe gaaf mensen ook kunnen zijn, dat relaties nooit perfect zijn. Sommige dagen zal je in een sprookje leven, andere in een slechte soapserie.

Check, check, dubbelcheck

Wat niet wegneemt dat je kritisch mag zijn. Toen een tindermatch me vroeg naar mijn lijstje aan eisen besloot ik hier serieus over na te denken met het volgende resultaat: iemand met dezelfde interesses, die er goed uitziet, zelfverzekerd is, maar niet zo arrogant dat hij zichzelf net iets té geweldig vindt. Iemand waarmee ik het overal over kan hebben, die lief is, maar me ook tegenwicht geeft. Goeie seks, humor en ohja, hij moet niet te bezitterig zijn, want dan word ik gek. Wat betreft  dezelfde interesses, gaat het om een overlap. Hij hoeft niet alles leuk te vinden wat ik leuk vind, en andersom. Het gaat meer om het vinden van raakvlak en die kan in iedere relatie en vriendschap ergens anders liggen. Net als dat iedere vriendschap er anders uit ziet, zal dat ook gelden voor je relaties.

Waarschijnlijk zou ik juist daarom geen vergelijkingen moeten maken, maar ter illustratie: met mijn ex was ik een veel serieuzere versie van mezelf dan met de jongen met wie ik nu date. Ik kon urenlang met hem praten, waar nu humor en onbezorgdheid onze band kleuren. Niet dat we nooit serieuze gesprekken voeren of dat ik met mijn ex nooit lol had, maar de verhoudingen liggen anders. Waar ik me ineens heel volwassen voelde toen ik met mijn ex was, word ik nu een verliefde tiener genoemd door mijn vader wanneer ik voor de tiende keer in een deuk lig door iets wat mijn lover zegt.

Choose or lose

Ditmaal is überhaupt alles anders. We zijn eerst maandenlang vrienden/trainingsmaatjes geweest. Ik vond hem altijd al leuk en vanaf dag één hadden we een klik. En dan nu de maar: hij is jonger. Wat ik als reden aanpakte dat het niks kon worden. Wat eigenlijk vrij hypocriet is aangezien ik van een leeftijdsverschil van 8 jaar ouder nooit een probleem gemaakt heb. Tot op een dag mijn crush iets zei over 'zijn vriendin'. Ik wist niet dat hij ineens een vriendin had en het verbaasde me hoezeer ik me aan het idee irriteerde. Later vroeg ik hem iets over haar via whatsapp en kwam ik erachter dat ik hem verkeerd verstaan had. Dat hij iets gezegd had over 'een vriendin', of iets in die richting. Toen heb ik er maar snel werk van gemaakt voor ik écht te laat zou zijn.


Wat er nog meer anders is? Hij laat me niet uren wachten op een reactie, we zijn super open en eerlijk tegen elkaar, we kennen elkaar al beter doordat we eerst vriendschappelijk met elkaar zijn omgegaan en ik kan helemaal mezelf bij hem zijn, als ik een hyperactieve, melige bui heb, maar ook als ik gestresst ben. Bovendien geef ik het echt een kans. Het begon als iets onduidelijks, vooral omdat ik rustig wilde kijken welke kant het op zou gaan. Ik gaf hem bepaald geen duidelijkheid, terwijl ik zelf als geen ander weet hoe kut dat is. Gelukkig was hij daar om mij voor de keuze te stellen: of het echt een kans geven of stoppen. Na wat paniekerige hulpvragen aan vrienden, kwam ik tot de conclusie dat het tijd werd om mijn eigen adviezen op te volgen, mijn angsten achter me te laten en de juiste keuze te maken. Zekerheid en garantie in de liefde bestaan niet, maar het alles geven is het beste wat we kunnen doen.

2 opmerkingen:

  1. Hoera, wat een fijn einde heeft deze serie! Eind goed al goed - al is inderdaad niet altijd alles maar constant rozengeur en maneschijn. Nu je dat voor jezelf uitgevogeld hebt, lijk je gek genoeg gelukkig te zijn dan ooit! Dat gun ik je van harte <3

    BeantwoordenVerwijderen